RISFJELLET

Utsikt fra Risfjellet ned mot Ranfjorden

Risfjellet eller «gammel-linken» som det også kalles, er et fint turmål med god utsikt i alle retninger.

Du kan nå dette turmålet på Risfjellet via Kvitbergan eller via Storhaugen.

Forøvrig begge rutene møtes ved «overgangen»- hvor man krysser Loftfjelldalen (for tur via Storhaugen, følg skogsvei til Storhaugen og gå rett nord til overgangen og følg rute som kommer fra Kvitbergan).

Fra «overgangen» og opp til Risfjellet og «gammel-linken» er det felles rute.

Parkering øverst i Skogveien, så er det bare å «labbe» opp veien i lia til du kommer til et skilt etter litt over 2km som det står «Kvitbergan» på.

Her tar du stien videre opp til du er på høyde med Kvitbergan.

Du skal ikke opp på Kvitbergan men krysse skrått over myra.

Myra krysses på skrå innover til du er på punktet som kalles «overgangen», dette er viktig da det er den mest naturlige og sikre utgangspunktet for å krysse Loftfjelldalen/Storflogdalen.

Hvis myra er veldig fuktig er det muligheter for å ga langs kanten av myra helt til Loftfjelldalen og følge denne opp til «overgangen».

Når du er kommet over går du lia rett opp et godt stykke før du skrår oppover mot gammel-linken, lett og fint terreng å gå i. Du kan også gå via Storhaugen men turen blir da noe lengre.

Fjellstøvler anbefales hele sommerhalvåret

Dette er en helårsrute som kan gås til fots eller på ski. I vårløsningen er det å anbefale og gå via Storhaugen da det kan være mye vann på myra bak Kvitbergan.

God tur 😉

Bilder

Utsikt fra Risfjellet ned mot Ranfjorden

Utsikt fra Risfjellet ned mot Ranfjorden Foto: Jan Inge Larsen
Turen starter ved Skibua til Selfors UL. Deretter følg veien  opp til litt over 2km og ta sti til Kvitbergan Foto: Jan Inge Larsen
Utsikt mot industriparken når man har tatt av fra stien og er på høyde med Kvitbergan Foto: Jan Inge Larsen
Myra som krysses når det er forhold til det. Er det veldig vått gått langs kanten til Loftfjelldalen og følg sti opp til overgangen Foto: Jan Inge Larsen
Gammel-linken som er turmålet i sikte